Psychosomatika: Prečo ísť s bolesťou k psychológovi?

Máš nevysvetliteľné bolesti alebo ťažkosti s telom, ktoré neustále pretrvávajú? Navštívil si rôznych lekárov, no žiadna príčina bolesti sa nenašla? Je príčinou psychosomatika? Ako to funguje?

Čo je psychosomatika?

Keď nás niektorá časť tela bolí alebo nefunguje správne, často predpokladáme, že bolesť spôsobuje fyzické zranenie alebo choroba. Nie vždy to tak je. Psychosomatika žne svoju slávu. Je ospevovaná v rôznych médiách a sociálnych sieťach, no i napriek tomu je stále ignorovaná.

Možno ste už počuli o „spojení mysle a tela“ a práve táto myšlienka podporuje psychosomatické choroby. Keď sme v emocionálnej núdzi, na našom telo sa to prejavuje napríklad ako fyzická bolesť alebo dysfunkcia.

Psychosomatické poruchy sú teda fyzické symptómy prejavujúce sa na tele. Tie korelujú s nevyriešenými psychickými procesmi. V dôsledku toho sú psychosomatické poruchy širokým zastrešujúcim pojmom na opis fyzických/fyziologických stavov, ktoré majú psychický základ.

Panika: Telesné vyjadrenie úzkosti

Psychosomatické poruchy sú často telesným prejavom tenzie, úzkosti a/alebo stresu. Vezmite si napríklad záchvaty paniky. Príznaky ako búšenie srdca, tlak na hrudi, ťažkosti s dýchaním, potenie a/alebo červenanie a vazovagálne reakcie, mdloba, sú vnímané ako fyzické a veľmi hmatateľné alebo skutočné prejavy. Ľudia môžu alebo nemusia mať povedomie o emocionálnych alebo psychologických zážitkoch, ktoré sprevádzajú tieto fyzické symptómy. Následky záchvatu paniky môžu navyše viesť k následnej anticipačnej úzkosti a dodatočným vzorcom vyhýbavého správania, ktoré slúžia len na vytvorenie a upevnenie začarovaného kruhu.

Depresia: Hanba v tele

V tele sa hanba nachádza vo vašom centrálnom nervovom systéme a centrách emócií v mozgu. Fyzicky sa prejavuje prostredníctvom radu telesných symptómov ako sú sklopené oči, sklonená hlava a ochabnuté držanie tela. Keď sa pocit hanby časom stáva chronickejším a častým tieto somatické symptómy sa stávajú viac zakorenenými.

Psychosomatická príčina bolesti môže byť rôzna, a to aj vo forme rôznych prejavov bolesti. Môže ísť o bolesti svalov, kĺbov, gastro ťažkosti, kožné ťažkosti, problémy s otehotnením, zápalové prejavy v tele a podobne.

Syndróm dráždivého čreva, bolesti hlavy a nekvalitný spánok? Posilňovanie vzťahu medzi mysľou a telom pomocou terapie.

Psychosomatické symptómy sa často vyskytujú spôsobom, ktorý ľudí prekvapuje. Mnoho ľudí vyjadruje svoje mentálne procesy (myšlienky a pocity)  prevažne prostredníctvom svojho tela. Každý človek je jedinečný v tom aké má spôsoby telesného prejavu, ktoré sú výsledkom interakcie mysle a tela. Vezmite si napríklad nasledujúce tri príklady:

Syndróm dráždivého čreva (IBS). Ľudia trpiaci IBS majú veľmi reálne a nepríjemné príznaky – hnačku, zápchu, nadúvanie, nevoľnosť. Aj napriek tomu, že IBS nemá žiadnu známu medicínsku príčinu, jeho sprievodné príznaky môžu mať významný vplyv na každodenný život človeka. Zo psychologickej praxe a rôznych výskumov vieme, že psychoterapia naučí človeka správne pracovať so stresom, uvedomovať si svoje dôležité životné potreby a napĺňať si ich. Prečo je tak dôležité naučiť sa pracovať so stresom? Spomínate si na školské časy, keď ste cítili stres pre písomkou? Stres sprevádzaný divným pocitom v oblasti brucha. Tenzia v bruchu, nechutenstvo a podobne je právo prirodzená reakcia na takýto stres. Ak sa však správne nenaučíme stres zvládať, môže to vyústiť až do tráviacich ťažkostí, s ktorými telo bojuje po svojom, napr. zápchou, nevoľnosťou a podobne.

Bolesti hlavy. Zatiaľ čo bolesti hlavy sa líšia v príčine a type, mnohé z nich vychádzajú z psychiky. Áno, aj príčina bolesti hlavy môže byť psychosomatická . Opäť ide o reakciu na tenziu, záťaž, zadržiavanie emócií…

Nespavosť. Rovnako ako pri bolesti hlavy aj pri spánku existujú rôzne typy porúch (napríklad spánkové apnoe), ktoré majú jasné, rozpoznateľné lekárske príčiny. Nespavosť je jednou z tých najčastejších a súvisí so stresom a psychickými procesmi. Najmä ak nezaberá ani medikamentózna liečba. V terapii sa používajú rôzne psychologické prístupy, ktoré napomáhajú odhaliť príčiny nespavosti, nastaviť spánkovú hygienu a účinne liečili nespavosť.

Ako zistiť, či je moja bolesť psychosomatická?

Existuje niekoľko faktorov, ktoré vám môžu pomôcť odhaliť symptómy psychosomatickej bolesti. Nižšie uvediem len niektoré z najdôležitejších:

• prekonali ste intenzívny stres, úzkosť, smútok alebo všeobecnú nespokojnosť so svojím životom v roku alebo mesiacoch pred nástupom bolesti
  • trpíte alebo ste trpeli depresiou alebo silnou úzkosťou
  • vaša bolesť sa mení v intenzite počas dňa alebo zo dňa na deň
  • vaše príznaky majú tendenciu mať určitý vzorec (napr. sú horšie rána a lepšie večery)
  • bolesť má tendenciu meniť miesto prejavu
  • príznaky sa objavujú počas stresujúcich období
  • príznaky sa objavia v konkrétnom ročnom období alebo v jednej konkrétnej situácii (napr. počas Vianoc alebo v čase, keď navštívite svojich svokrovcov…)
  • príznaky vymiznú, keď ste veľmi rozradostený alebo sa zabávate (napr. bolesť môže pominúť počas dovolenky alebo párty a vrátiť sa hneď po tom)
  • lekári u vás nezistili medicínske príčiny
  • vaša bolesť prichádza po fyzickej aktivite alebo keď máte pocit, že ste sa príliš namáhali
  • máte väčší strach o svoje zdravie ako priemerný človek (bolesť vás neustále núti rozmýšľať, či sa niečo vážne nedeje, bojíte sa, že ochoriete a pravidelne sa oddávate hypochondrickým myšlienkam)

Toto sú len niektoré z náznakov, že môžete trpieť psychosomatickou bolesťou. Na hlbšiu analýzu môžete vyskúšať odpovedať na pár otázok v našom dotazníka, ktoré vám objasnia, či trpíte psychosomatickou bolesťou alebo nie – tu.

Dôležitou súčasťou liečby je nájsť zdroj psychosomatickej bolesti, ktorá je u každého individuálna. V niektorých prípadoch vyžaduje aj dlhší terapeutický čas.

Zdroje psychosomatických prejavov môžu byť:

• rodinný konflikt
  • problémy na pracovisku
  • chronické ochorenie
  • sťahovanie, rozchod alebo iné životné zmeny
  • časté problémy so zdravím
  • chronický stres
  • nedostatočná psychohygiena
  • zanedbávanie svojich potrieb

Liečba psychologickej dimenzie zdravia a choroby s našimi odborníkmi.

V ambulancii PSYCHE CLINIC sa naši psychológovia zaujímajú aj o psychológiu zdravia, pričom pri práci s klientom sa zameriavajú, okrem príznakov bolesti, aj na všetky aspekty Vášho psychického zdravia.  Psychosomatika je našou doménou v oblasti individuálnej psychologickej práce. Na úvod radi poskytneme psychoedukáciu a následné naladenie sa na nepríjemné emócie pri liečbe či už svojich prejavov alebo prejavov rodinného príslušníka. Psychosomatika už viac nemusí byť váš nepriateľ.

Nami poskytovaná psychosomatická terapia obsahuje ľahko osvojiteľné techniky, ktoré pomáhajú ľuďom pochopiť ako rýchlo rozpoznať somatické signály (v počiatočnom štádiu procesu) a ako hladko a efektívne sa vyrovnať so somatickými príznakmi. Uvedomenie vedie k pozitívnemu somatickému rozpoznaniu symptómu, čo následne vedie k zníženiu úzkosti, paniky alebo psychosomatickej bolesti. V skratke povedané, pomáhame našim klientom zvrátiť negatívny cyklus. Tieto úspechy môžu tiež otvoriť dvere hlbšej psychoterapeutickej práci, ktorá rieši nevyriešené psychologické problémy. Tie často stoja za psychosomatickými ťažkosťami. Liečba nie je teda postavená len na technikách. Dôležité tak nie je len naučiť sa rozpoznať a zvládať psychosomatický prejav. Cestou k liečbe je i nájsť príčinu vzniku a odstrániť ju.

error: Obsah je chránený!